12-04-2021 Stranding van de Ever Given te wijten aan het weer?!

Op 23 maart rond 05:40 UTC liep een van 's werelds grootste containerschepen aan de grond en blokkeerde het Suezkanaal zes dagen lang, wat de wereldhandel aanzienlijk beïnvloedde en de krantenkoppen over de hele wereld haalde. In eerste instantie werd het aan een stroomstoring geweten. De scheepsagent GAC Egypt publiceerde op 23 maart een bericht - en verwijderde het dezelfde dag - met de mededeling ‘Het schip liep een black-out op tijdens het varen in noordelijke richting’. Maar wat gebeurde er werkelijk?

Er zijn veel geruchten en tegenstrijdige berichten geweest over de oorzaak van het ongeval. Er mogen echter geen conclusies worden getrokken over de stranding van de Ever Given voordat de Internationale Maritieme Organisatie en de Suez Canal Authority (SCA) hun officiële onderzoek hebben afgerond.

In een verklaring van Business Insider zei de technisch manager van het schip, Bernhard Schulte, dat "initiële onderzoeken elke mechanische storing of motorstoring als oorzaak van de stranding uitsluiten".

Later op dezelfde dag kondigde de Suez Canal Authority (SCA) aan dat men het schip niet meer kon sturen te midden van harde wind en een stofstorm; er werd niet gesproken over een stroomstoring.

Ondertussen zei Ever Given's leasemaatschappij, Evergreen Marine Corp, op dezelfde dag, dat het er op leek dat de koers van het schip beïnvloed was door een plotselinge sterke wind, waardoor de romp van de waterweg wijkt en dan per ongeluk de bodem raakt', zoals gerapporteerd door Reuters.

Bij nadere beschouwing van de windcondities blijkt dat het gigantische containerschip, dat 59 m breed en 16 m diep onder de waterlijn meet, door het Suezkanaal voer op een moment dat het kanaal sterke windstoten doormaakte. De onderstaande grafiek, gemaakt door Meteomatics API, laat zien dat windstoten piekten op het moment dat Ever Given zeilde (23 maart, 05:40 UTC) op 23,3 m / s / 44,7 kts (7 op de schaal van Beaufort - harde wind, bijna stormachtig ).

Windsnelheid
Figuur 1: vergelijking van windsnelheid en windstoten (knopen) in Meteomatics API over het Suezkanaal (03/23)

 
Windrichting
Figuur 2: windrichting (graden) van wind en windstoten weergegeven in Meteomatics API boven het Suezkanaal rond het tijdstip van het ongeval, 05:00 UTC 03/23)



Figuur 3: Visualisatie van geopotentiaal, windsnelheid en windrichting op 850hPa. Ter illustratie van het lagedruksysteem dat de hoge windsnelheden veroorzaakte rond het tijdstip van het ongeval (05:00 UTC 03/23)

De theorie dat Ever Given moeite had met de harde wind, wordt ondersteund door informatie dat de laatst bekende snelheid van het schip vóór de gronding 13,5 knopen was, wat hoger is dan de snelheidslimiet van het kanaal van ongeveer 7,6 knopen. Volgens ervaren kapiteins kunnen hoge snelheden worden gebruikt om de effecten van hoge windsnelheden op het schip te verzachten, zo meldt Bloomberg.

Tot overmaat van ramp bevond Egypte zich aan het begin van Khamsin, een periode van 50 dagen waarin sporadische stofstormen waaien vanuit de Sahara, wat ook wordt genoemd als een bijdragende factor voor het verminderde zicht. De onderstaande grafiek laat zien dat het zicht was verminderd, wat de theorie ondersteunt dat er een zandstorm plaatsvond die enige impact had kunnen hebben, hoewel niet significant.
Zicht tijdens de stranding
Figuur 4: Zichtgegevens (meter) weergegeven; verkregen van Meteomatics API in de omgeving van het Suezkanaal (03/23)

Onderzoekers hebben hun werk nog steeds niet afgerond en de exacte oorzaak vastgesteld. De ongunstige weersomstandigheden (zoals benadrukt door Meteomatics API) hadden het navigeren door het Suezkanaal moeilijker kunnen maken; menselijke fouten worden ook genoemd als mogelijke factor.

Dit incident roept echter de vraag op: waarom koos zo'n groot schip ervoor om een ​​smalle en vitale waterweg op te gaan in een tijd dat slechte weersomstandigheden werden verwacht? Misschien zal de stranding van de Ever Given leiden tot een waardering van de voordelen van directe, momentane weergegevens van organisaties zoals Meteomatics AG, die weersvoorspellingen langs een route kunnen geven, in hoge resolutie (op 90 meter horizontaal en vijf minuten tijdstappen) .

Het aan de grond lopen van de Ever Given kan ertoe leiden dat organisaties die betrokken zijn bij de scheepvaart en maritieme industrie de nieuwste weersinformatie verkrijgen om de operationele besluitvorming direct te informeren, de veiligheid op zee te verbeteren en het risico op aanzienlijke kosten en schadevergoedingsclaims in verband met maritieme incidenten van deze grootte te verminderen.

Bron: www.meteorologicaltechnologyinternational.com

Wereld_Nieuws_2021
© 2021 Vereniging voor Weerkunde en Klimatologie